Rangeersein "rouwbrief"

Dit oude Nederlandse rangeersein toont in de rijrichting een vierkant wit, van binnenuit verlicht vierkant met een diagonaal zwart kruis (rangeren niet toegestaan) of een witte rechtopstaande rechthoek (rangeren toegestaan). Gezien de vorm van dit sein is de bijnaam "rouwbrief" wel enigszins begrijpelijk. 

Beelden uit mijn oude website, vandaar de Engelstalige uitleg. De draaiing van het sein wordt uitgevoerd met een zgn. "memory wire" , een weerstandsdraad die tot 15% korter wordt als de temperatuur stijgt tot ca. 80 gr.Celsius. En dat bereik je door er een stroom van 200mA doorheen te sturen. Het zit in de planning om deze aandrijving te vervangen door een microprocessor gestuurde servo motor.
Meer op Internet over dit materiaal vind je onder namen als muscle wire, Nitinol, Flexinol, shape memory alloys.

Hieronder de constructie met de "memory wire" ofwel de trekdraad waarmee de "Rouwbrief" wordt gedraaid.
Dit is het onderaanzicht van de hele constructie, recht naar boven gefotografeerd.

In deze toestand voert de trekdraad 200mA, wordt daardoor ongeveer 80 gr. Celsius warm en krimpt 15%. Het sein wordt daardoor naar rechts gedraaid, het veertje rechts in het verlengde van de trekdraad wordt naar links aangespannen. De juiste spanning kan worden ingesteld met de "spring adjustment".

Hier is de stroom uitgeschakeld en wordt het sein naar links gedraaid door het veertje. 
Te zien is dat de kleine beweging van de trekdraad zelf wordt vergroot door de hefboomwerking van draadstangetjes waardoor het sein over precies 90 graden zal draaien. Het draaiende messing plaatje onder aan de seinmast draait precies 90 graden tussen de twee spijkertjes die verder draaien verhinderen.

Aan de linker kant van die witte staaf waaraan de trekdraad is bevestigd zijn de twee mogelijkheden te zien om de trekdraad op juiste lengte in te stellen en om de hele constructie te kunnen aanpassen aan de positie van het sein zelf.

Wat nog volgt zijn de constructie van dit sein en een eenvoudige schakeling om 200mA te voeden aan de trekdraad.